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The bassics ! All these moves and related techniques are the ones I can think about when I want my bass to play.

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Les bases de la basse ! Tous ces mouvements et techniques sont ceux auxquel je pense quand je veux que ma basse joue.

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fingering1.mov

The Fingering
The fingering is played with the right hand's fingers' pulp. Th string is pressed at the level of the distal pulp, that press the string until this one is relaxed and vibrates. In a normal play, the string is not hit in any case, but if the exerced pressure is sufficient, the sound gets close to the one of snap. the move is a flexion of the metacarpo-phalangial articulations. This technique is the most used one and declines itself in two types, according to the number of fingers used (two or three). The two finger technique is the commonest and more accessible one. The major and index are the fingers initiating the sound. In a rythmic point of view, the two fingers' alternation enables rather the jumping of strings and traditional rythmic modulations.

The three finger technique asks for the additional help of the annular finger. It is more complex at start, but has the great advantage of enabling greater endurance, speed, and versatility. Once the obstacle of the rythmic management of the three fingers, the fingers gauge enables easier arpeggiation, longer bearing of very fast rythms and moreover to benefit of an exeptional rythmic dynamism. This one is put in action with the alternative sweeping of the fingers on the strings.

Whatever the fingering technique, all sorts of combinations are possible. We will however note the reverse fingering, the wiz, the flam, false harmonics and wap.

Every known bassist is interesting to listen to, but I would recommend Darryl Jones and Jaco Pastorius that are just freakin' in fingering.

fingering1 The simple three fingers fingering.

Le Fingering
Le fingering est le fait de jouer avec la pulpe des doigts de la main droite. La corde est appuyée au niveau de la pulpe distale des doigts, qui appuient sur la corde jusqu'au moment ou celle-çi soit relaxée et qu'ainsi elle vibre. Dans un jeu normal, la corde ne fait pas l'objet d'une quelconque percussion, mais si la pression exercée est suffisante, le son se rapproche alors de celui du snap. Le mouvement est une flexion des articulations metacarpo-phalangiennes. Cette technique est de loin la plus usitée, elle se décline cependant en deux types selon le nombre de doigts utilisés: deux ou trois doigts. La technique à deux doigts est la plus courante et accessible. L'index et le majeur initient le son. D'un point de vue rythmique, l'alternance des deux doigts permet assez facilement de gérer les sauts de cordes et les modulations rythmiques courantes.

La technique à trois doigts fait appel en plus à l'annulaire, est plus complexe au début, mais a l'avantage majeur de permettre une plus grande vitesse, une meilleure endurance ainsi qu'une versatilité sans pareille. Une fois l'obstacle de la gestion rythmique des trois doigts dépassé, l'écartement des doigts permet d'arpéger plus facilement, de tenir des rythmiques extrêmement rapides et surtout de profiter d'une dynamique rythmique exceptionnelle. Celle-çi est mise en pratique par un balayage alternatif des doigts sur la corde.

Quelle que soit la technique de fingering, toutes sortes de combinaisons sont possibles. On relèvera cependant le reverse fingering, le wiz, le flam, les fausses harmoniques et le wap.

Comme artistes intéressants, tous le sont, mais Darryl Jones et Jaco Pastorius ont un intérêt particulier et sont effarants.

fingering1 Le fingering simple à trois doigts.


© Z12.1.1999